Talent na druhú

27. února 2009 v 17:37 |  Osobnosti
Zdá sa, že uspieť dnes v módnom kolotoči potrebuje zdvojnásobený talent. Kreatívnych dvojíc v móde pribúda. Prvú známu návrhársku dvojicu už v osemdesiatych rokoch tvorili Domenico Dolce a Stefano Gabbana.

Silná talianska dvojka

Stretli sa v osemdesiatom roku v jednej z milánskych odevných dielní v čase, keď talianska móda a dizajn naberali na obrátkach. Po dvoch rokoch sa rozhodli pre vlastnú značku. Prenajali si malý ateliér a po troch rokoch už predvádzali svoju kolekciu ako mladí talentovaní návrhári na prestížnom milánskom módnom veľtrhu. Ani pozitívne ohlasy v tlači nezmenili ich osobitý prístup k módnej tvorbe. Naďalej si sami vyrábali strihy, vlastnoručne šili prototypy a zhotovovali doplnky. Sami si zabezpečovali aj distribúciu, módne prehliadky a reklamné kampane. Intenzita ich práce, jasný rukopis na všetkých úrovniach práce s módou priniesol svoje ovocie. Stali sa dvornými návrhármi takých hviezd ako Julia Roberts, Madonna, Nastassja Kinski, Sting, David Bowie, Mick Jagger.

Stali sa populárnou návrhárskou dvojicou hlavne preto, že ich modely boli presvedčivé svojím sexappealom a schopnosťou nič nepotláčať, práve naopak - zvýrazňovať to, čo je pre obe pohlavia dominantné. Ich spoločnou inšpiráciou pre dámske modely bola láska k talianskemu filmu, hlavne filmom so Sofiou Lorenovou a Ginou Lollobrogidou a druhým zdrojom inšpirácie, ku ktorej sa priznávajú bola Sicília so svojimi tradičnými pánskymi nedeľnými oblekmi do kostola. Tieto dva zdroje postupne posunuli k absolútnej dokonalosti a značka D&G si získala zaslúžený rešpekt. Dokonale tvarované obleky a luxusné pánske plášte ale aj ich tzv. kombinačkové šaty, úzke sukne a priehľadné mušelínové blúzky s leopardím vzorom pre dámy - to boli v deväťdesiatych rokoch skutočné módne hity. Ich módne impérium sa za viac ako dvadsať rokov riadne rozrástlo, keď pribudli kolekcie džínsov, plaviek a doplnkov. Samozrejme nechýbajú parfumy ale aj koberce a bytové doplnky.

V deväťdesiatych rokoch patrili medzi symboly doby, boli obľúbencami Hollywoodu, ktorých mládež milovala, pretože dokázali žiť naplno a všetko, čo sa dialo okolo nich pretvárali na svoj obraz. Možno práve ten zdvojnásobený talent ich dokázal posunúť medzi svetové hviezdy a udali smer aj pre ďalšie návrhárske dvojice.


Marketingový trhák

Kto videl pred pár rokmi Madonnu v úlohe dievčaťa z ródea v klipe k pesničke "Don´t tell me", videl vlastne prvý raz aj návrhy bratov - dvojičiek Deana a Dana Catenovcov. A keďže ten klip videli milióny divákov a aj štylisti iných hviezd a o ich modely prejavili záujem prestižné módne časopisy, džínsy DSquarded2 sa stali takpovediac povinnými. Raketový štart tejto značky v roku 2002 je snom určite každého špecialistu na PR.
Tieto kanadské dvojičky však začali oveľa skôr, na začiatku deväťdesiatych rokov. Hneď po maturite si to namierili do New Yorku a absolvovali šesťtýždňový letný kurz módneho návrhárstva na Parsons School of Design. A po tomto expresnom zaškolení si to namierili do rodnej krajiny svojho otca, do Talianska, ktoré bolo podľa nich ideálnym miestom pre ich tak trochu nekonformné modely, ktoré sú často niekde na hranici gýču. V roku 1995 pripravili svoju prvú pánsku kolekciu, ktorá zožala veľký úspech, no ten naozajstný celosvetový štart im umožnili ich skvelé džínsy pre Madonnu. Ich najväčším obchodným partnerom je dnes Diesel, s ktorým podpísali desaťročný kontrakt. Od roku 2004 pripravujú aj dámske kolekcie a na ich prehliadkach môžete stretnúť Gwen Stefani či Christinu Aguileru a ich modely nosí Justin Timberlake i Lenny Krawitz. Podobnosť ako vajce vajcu v ich prípade bola nielen fantastickým marketingovým ťahom ale aj tajomstvom ich úspechu. "To, že sme mali jeden druhého vtedy, keď nám nikto neveril, bola veľká pomoc" - hovorí Dean Caten a Dan dodáva "spolu sme oveľa silnejší".

Obchod verzus umenie

Viktor Horsting a Rolf Snoeren na prvý pohľad vyzerajú ako bratia, ale nie sú. Tvoria však skvelý tandem. Obidvaja talentovaní návrhári sami o sebe hovoria, "spoločne tvoríme jedného návrhára".
Poznali sa počas štúdií na Akadémii krásnych umení v Arnheme a od tej doby sa nerozlúčili. Ich móda prešla aj časom čakania na úspech, ale vďaka tomu, že nechceli robiť žiadne umelecké kompromisy, sa aj dočkali. Ich prezentácie sú často veľkým umeleckým zážitkom, majú formu viac prezentácie konceptuálneho umenia ako klasickej módnej prehliadky. Sú často spojené s protestmi a kampaňami za niečo, či proti niečomu. V módnej branži ich volajú deťmi konceptuálnej módy, no napriek tomu, alebo práve preto dostali pozvanie pripraviť kolekcie pre slávny francúzsky obchodný dom La Redoute a následne pre svetoznámy obchodný reťazec H&M. Zvládli to a naďalej zostali sami sebou - rebelmi, ktorí nie sú zahľadení len sami do seba, ale ktorých sa týkajú aj veci verejné.

Americký sen

Oveľa kratšie než Viktor a Rolf čakali na svoj úspech dvaja mladí Američania. Dokonalý "hollywoodský" príbeh sa začal pre nich odvíjať v roku 2000, keď mladučký Lazaro Hernandez na letisku v Miami zbadal Anne Wintourovú - šéfredaktorku amerického Vogue. Ukázalo sa, že letia tým istým lietadlom a tak na servítku, ktorú mu poskytla letuška, jej napísal, ako ju veľmi obdivuje a ako veľmi miluje módu. Po pár týždňoch zazvonil telefón a známy americký návrhár Michael Kors, u ktorého sa prihovorila Anne Wintourová mu zadal prvú prácu. O necelé tri roky už stál Lazaro Hernandez spolu so svojím kolegom z prestižnej Parsons School od Design Jackiem McColloughom na vysvietenej scéne a preberali cenu Perry Ellis.

Svoju značku Proenza Schouler vytvorili z dievčenských mien svojich mám a priniesla im naozaj šťastie. Na rozdiel od svojich rovesníkov vynechali tričká a vrhli sa na klasické krajčírstvo a interpretáciu módy osemdesiatych rokov. Odkaz na slávneho Hervé Légera a Azzedina Allaïu dokázali prerozprávať svojimi kolekciami tak pútavo, že v minulom roku získali prestížne americké ocenenie návrhári roka.
Sú radi , že sú dvaja, pretože obidvaja sú tak trochu čudáci a tak jeden druhého stráži a koriguje. Dôležité pre nich je to, že sa zhodnú v troch základných problémoch - v proporciách, siluetách a farebnosti .

A na štarte sú pripravené ďalšie dvojice. Britské návrhárske duo Rag&Bone a Annou Wintourovou presadzovaná newyorská návrhárska dvojica Costello Tagliapietra. Zdá sa, že dvojice dnes letia a úspech na módnej scéne si vyžaduje znásobený talent.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.